15 Ekim 2016 Cumartesi

Özel Eğitimde Materyalin Önemi #CemVardarcı #GülçinVardarcı

Materyalin Önemi
İnsanoğlu dünyaya geldiği ilk andan itibaren materyallerle tanışır.Her an çevremizde elimizin altında olup hayatımızın devamlılığını sağlayan yaşamı kolaylaştıran materyaller kimi zaman öyle bir  öneme sahip olur ki tıpkı bizde olduğu gibi hayat kurtarır.
Benim özel eğitim materyalleriyle tanışmam oğlum Cem Vardarcı sayesinde oldu. Materyaller tam oğlum ellerimin arasından kayarken son anda onu yeniden kazanmama sebep oldular.
Tanıştığım bir terapist anlatarak eğitim verince daha önce hiç görmediğim bilmediğim kavramlar hayatıma girdi.
Eğitim malzemeleri uzun bir dönem hayatımızda büyük önem taşıdı.
Hatta evdeki eşyaları bile atıp evi özel eğitim merkezine çevirdik. Kullandığımız materyaller pek çoğu hem özel materyaller olduğu gibi günlük hayatta kullandığımız eşyalar da olmuştur.
Önemli olan otizmli çocuğu bulunduğu ortamı genelleyebileceği beceriler öğretmektir.
Materyalleri doğru kullanmanın önemini öğrendik yanlış kullanınca onarılmaz olumsuz sonuçlarını gördük. Boncuk dizdirirken yardım eden bir personelin yanlış parmakla boncuk dizdirdiğini fark edebilmemiz epey zamanımızı aldığı gibi oğlumun da kalem tutamamasına sebep oldu.
Esas ilginç olan kullandığımız materyalleri oğlumu götürdüğümüz kimi terapi verenler henüz görmemişti bile.
Nasıl oluyordu da bu işin eğitimini almış olan ve evladımızın geleceğini emanet ettiğimiz ve medet umduğumuz insanlar benden yani sıradan bir anneden  öğrenmek durumunda kalıyorlardı? Mecburen  oturup evde çocuğumu kendim eğitmek durumunda kaldım.Yardım istediğimiz zaman ise 'hakkında bir makale okuduğumuz yöntemler ile oğlunuzu eğitimeyiz' dediler.Çünkü henüz otizmi tanımıyorlardı ve nasıl kurtulunabileceğini bilemiyorlardı:(.O güne kadar çorap giyememesinin sebebinin 'benim tutumumdan' olduğunu söylerlerdi oysa doğru materyalle bir ay gibi kısa bir süre içinde çorabını kendi başına yardımsız giyebilmeyi başarabilmişti:)Maalesef anlattığım yöntemleri dinledikten, gösterdiğim materyalleri gördükten sonra bile ise 'hüsranınız büyük olacak' veya  “siz bunlarla çocuğunuzun iyileşebileceğine inanıyor musunuz? “şeklindeki sorular nedeniyle zaten kaybettiğimiz çok kıymetli vaktimizi kaybetmekteydik o zaman bir de baktım ben zoraki eğitmen olmuşum.
Uzmanımız yurt dışında olduğu için yılda bir-iki  kere buluşabiliyor ve onun söylediklerini harfiyen yerine getiriyor ve çoğu zaman programı zamanından önce tamamlıyorduk.
Ben eve gelen yardımcıların başında durup esasında öğretmene Cem’i anlattım.Hayatın Cem için hiç de kolay olmadığını açıkladım.
Cem’in irrite halinin 5 duyusunun çalışmadığından olduğunu ve hangi materyalle ne şekilde çalışılırsa bu halinin söneceğini ,taklit oyunlarının kişilik geliştirdiğini, bir gün önce kopyalayabildiği bir oyunu ertesi gün ‘ayna’layabileceğini ve ayna modelinin dünyadaki en önemli şey olduğunu anlattım ve Cem böylelikle müzisyen olabildi:)
Dinlerken yazmak gibi geleceğe dönük programlarla çalışırken ,günlük hayat aktivitelerini de beraberinde öğretmeye çalıştık. Malzeme seçerken işlevsel olması ve aynı malzeme ile en az 3 veya 4 farklı ders yapabilmek önemlidir.Biz aynı materyalle en az 3 farklı oyun çıkararak hayal gücümüzü zenginleştirdik.
Zor durumdaki bir çocuğa türlü kavramları verebilmek için mümkün olan bütün materyallerden yararlanmak gerekir. Esnek olmayı öğretmek hedefimiz olmalıydı.Otizmli çocukları esnetebilmek için materyalleri yaratıcı ve farklı amaçlar ve becerileri geliştirmede kullanmalıyız.
Materyallerin pahallı veya ucuz olmasının çocuğa bir katkısı olmadığını istenirse 3 adet kibrit kutusuyla çocuğa aynı anda; 3 boyut kavramı+ sayı kavramı+ yer kavramı+simetri kavramı+aynadaki gibi ters duruş kavramı+ sırasını bekleme kavramı+ taklit+ yaratıcılık +köşe+orta+alt alta + üst üste+ yan
gibi pek çok kavram öğretilebilir.
böylece otururken düzgün oturması sağlanabilir,bu akademik eğitimin ilk aşamasını oluşturur.
Dikkat süresini arttırmayı sağlayabilirsiniz.
Size bakmasını sağlayabilirsiniz.
Kibritleri saydırabilir,kibritleri birbirine yapıştırtabilir,kibritleri boyatabilir ve onlardan resim yaptırabilirsiniz.
Amaç çocuğu hiçbir saniye boş bırakmadan ÇALIŞTIRMAK+ÇALIŞTIRMAK+ÇALIŞTIRMAK
5 duyusu çalıştırılan çocuk çevresini daha kolay algılar ve hızla gelişir.
Cem Kutuların üzerinde yürüdü ki belli bir yolu izleyen beyin daha organize olur ve odaklanarak öğrenmesi kolaylaşır, hem de yer çekimine karşı koyarak vücudunu dengede tutmayı öğrenir.
Vücut sağ sol kullanımını geliştirmek için portakal suyu sıkma, dikiş dikme, merdiven çıkma, boncuk geçirme, kutuya çubuk koyma gibi hem el-göz koordinasyonunu hem de vücudun sağ ve solunu uyumlu kullanmayı geliştiren etkinlikler yaptık.
İçi bakliyat dolu yastıkları kullanarak hem üzerinde yürürken parmak ucu yürümesini engelledik hem de farklı dokular üzerinde yürümüş oldu. Aynı yastıkları birbirimize atarak kas ve eklemleri geliştirdik çünkü bu farklı ağırlıklardaki yastıklar proprioseptif denilen kas ve eklem becerilerini geliştirmede birebir materyallerdir.
Bu faaliyetleri yaparken sürekli ve gönüllü olarak otizmli ailelerle terapi seanslarımızı paylaştık, öğrendiğim tüm bilgileri başkalarıyla paylaşabilmek için tercümeler yaptım ilk blog örneklerin Ege Üniversitesi kuruluşu olan i Myegenetten yaptım,Evimiz, hayatımız yardım isteyen herkese açıktı.Adeta misyon edinmiştik.
İlerledikçe durup anlatıyor ve devam ediyorduk. Konuşmalar,paneller,konferanslar,konserler,defileler,etkinlikler ve her yöne yurt içi -yurt dışı otizm farkındalığı faaliyetlerinde bulunduk Bu rahatsızlığın fark edilmesi ve tedavi edilmesi için ailece elimizden geleni yaptık ve yapmaya devam etmeyi düşünüyoruz..